Jumaat, 29 Jun 2012

Reviu Novel : The Untold Story


 As-salam dan selamat sejahtera kepada semua.

Pada hari ini saya ingin mengulas tentang sebuah novel bertajuk The Untold Story. Walaupun tajuknya di dalam bahasa inggeris, namun sebenarnya novel ini merupakan novel bahasa melayu. Ianya adalah karya Farah Husain, seorang penulis yang juga merupakan rakan saya.



Tajuk : The Untold Story
Penulis : Farah Husain
Terbitan : One Nusantara
Tahun : 2011


Novel The Untold Story (TUS) ini merupakan novel dengan genre fantasi urban, satu genre yang jarang sangat diketengahkan oleh penulis novel bahasa melayu di Malaysia ini. Syabas saya ucapkan kepada Farah Husain kerana berani menulis lari dari norma karya yang berada di pasaran. Tahniah juga kepada One Nusantara kerana berani menerbitkan karya sebegini.

Ok cukup dengan puji-pujian. Mari lihat apakah kisah yang dipersembahkan di dalam TUS ini. Kisah di dalam novel ini bermula apabila Teja Aira secara tak sengaja telah menjadi saksi kepada satu kejadian yang melibatkan entiti-entiti paranormal daripada kaum Night Crawler dan Shifter. Ekoran daripada peristiwa tersebut, Aira telah ditangkap oleh Diaz dari kaum Shifter, namun begitu kemudiannya diselamatkan oleh Aidan dan pasukan Nightcrawler 'Dream Team'nya.

Bermula dari sinilah, Aira terus terjebak di dalam satu dunia asing yang selama ini cuba disembunyikan oleh mereka-mereka yang berkaitan daripada pengetahuan manusia biasa. Plot menjadi semakin serius apabila kumpulan Night Crawler mendapat tahu akan kewujudan satu komplot jahat daripada pihak Shifter yang bakal menghancurkan hijab di antara dunia mereka dan dunia manusia. Di dalam pada itulah Aira secara sedar dan tidak telah jatuh hati pada Aidan, namun begitu dia harus memilih di antara Aidan dan Diaz yang telah lebih dahulu mencuri hatinya.

Pada bab awal pembacaan, memang terbayang di dalam kepala saya bahawa ini hanyalah salah satu picisan daripada fenomena vampire/werewolf flick yang pada masa itu sedang membanjiri pasaran (read : Twilight). Namun begitu TUS adalah berbeza. Walaupun di dalam TUS juga wujud kaum-kaum kegelapan seperti Night Crawler dan Shifter dan juga Custos, namun garapan penulis tentang kaum-kaum ini tidak mengingatkan saya kepada kisah-kisah werewolf/vampire lain yang pernah saya baca atau tonton sebelum ini. Oleh itu saya berpendapat yang Farah Husain telah berjaya memisahkan diri daripada elemen-elemen werewolf/vampire dan meletakkan The Untold Story di dalam kelasnya yang tersendiri.

Klimaks kepada kisah ini sangat memuaskan dengan scene-scene pertarungan yang membuatkan saya bulu roma saya meremang. Namun begitu penyudahan yang diberi sedikit mengecewakan saya. Kenapa? Kerana penyudahan sebegini secara tak langsung bermaksud yang TUS akan ada sambungannya kelak! Haih kena tunggu la pulak...

Shifter? Imej hiasan je..

Secara keseluruhannya saya cukup berpuas hati dengan TUS. Penceritaan yang padu, dan suntikan idea-idea segar di dalam konsep sebegini menjadikan TUS sebagai karya pertama yang cukup mantap bagi penulis muda Farah Husain! Sekalung tahniah daripada saya!
 
*The Untold Story boleh didapati secara online di http://bookstation.com.my/


Nash Azly 
28 Jun 2012
10pm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan